Monday, November 16, 2009

Habbatus Sawda' Di Tangan Kiri Ku: Anugerah Allah Dari Gurun


Semua orang tahu bahawa madu amat berkhasiat kepada tubuh badan. Ditambah pula dengan habbatus sawda' yang mempunyai kuasa penyembuh yang menakjubkan. Kedua-dua bahan ini sememangnya telah terkandung di dalam al-Quran dan al-Hadis.


KELEBIHAN HABBATUS SAWDA

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud :

"Tetaplah kamu dengan Habbatus Sawda ini kerana sesungguhnya padanya terdapat penawar segala penyakit kecuali As-Sam (mati)".

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis riwayat Bukhari menyebut seperti berikut:

....الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ

Maksudnya: "Habbatus sawda’ mempunyai penawar bagi semua penyakit kecuali maut.”


Ciri-Ciri Habbatus Sawda’

Menurut Dr. Abdullah Abdurraziq Mas’ud, di dalam kamus al-Mu’jam al-Wasit mendefinisikan habbatus sawda’ iaitu sebagai sejenis rumput yang berwarna hitam yang bermusim tahunan.

Sejenis tumbuhan semulajadi berbentuk rumput kecil. Mempunyai batang yang tinggi kurang setengah hasta. Ia mempunyai daun yang kecil serta halus dan bunganya pula berwarna biru. Di hujung bunga tersebut terdapat buah yang berbungkus yang di dalamnya terdapat biji kecil yang berwarna hitam. Mengeluarkan bunga berwarna biru, terdapat di dalam nya biji Habbatus Sawda'. Tumbuhan ini terdapat di kawasan Mediterranean dan kawasan yang beriklim gurun. Habbatus Sawda' yang dipasarkan ini dihasilkan daripada bijirin hitam yang bermutu tinggi dan terpilih, dirumus khas mengikut ukuran dos yang telah ditetapkan, mudah diambil sebagai makanan dan minuman.

Dikenal luas dengan sebutan “Biji yang mengandungi Berkah” , minyak Habbatus Sawda (Black Seed Oil) telah digunakan sebagai penyembuh di Timur Tengah selama lebih dari 2000 tahun. Minyak Habbatus Sawda mengandungi kandungan nutrisi dalam menjaga system kekebalan tubuh.

Pada tahun 1959, kandungan aktif minyak Habbatus Sawda, crystalline Nigellone, pertama kali diisolasi dan diidentifikasi memiliki kandungan yang menguntungkan. Uji coba klinis telah membuktikan bahwa minyak Habbatus Sawda dapat meningkatkan kesehatan. Hal yang paling berhubungan dengan minyak Habbatus Sawda harus dibedakan antara pendekatan religius dengan kesehatan dan dihubungkan dengan gaya hidup setiap orang. Dengan cara ini, banyak kandungan nutrisi dan proses penyembuhan dapat meningkatkan daya tahan tubuh sepanjang hari, dengan memasok sumber maksimum dalam mencegah dan mengobati penyakit.
Dari sudut saintifik, habbatus sawda’ ini termasuk di dalam famili atau jenis Nigelle dan Ranunculus atau Remun Culaceae dan nama saintifik bagi habbatus sawda’ ini ialah Nigelle Santiva.





FAKTA-FAKTA HABBATUS SAWDA (NEGELLA SATIVA/BLACK SEED)


FAKTA #1:

Keistimewaan madu lebah telah diabadikan oleh Allah S.W.T di dalam al-Quran yang bermaksud "Daripada perut lebah itu keluarlah minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya sebagai PENAWAR bagi manusia", (An-Nahl:69).

FAKTA #2:

Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud: "Tetaplah kamu berubat dengan Habbatus Sawda' ini kerana sesungguhnya ia mengandungi bahan penyembuh bagi setiap penyakit kecuali maut", (H/R: Bukhari).

FAKTA #3:

World Apiculture Conference yang diadakan pada 20-26 September 1993 di China mengakui bahawa madu lebah mengandungi GLUKOSA dan FRUKTOSA yang mudah dihadam. Apabila dicampur dengan air, ia meresap masuk ke dalam darah dalam masa 7 minit dan dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh otak.

FAKTA #4:

Madu lebah juga mengandungi Vitamin B1, B2, B3, B5 dan Vitamin C di samping pelbagai zat logam seperti magnesium, potasium, kalsium, sodium, klorin, belerang dan zat besi. Pakar dari Poland memberitahu persidangan bahawa madu lebah berkesan dalam merawat Penyakit Buasir, Penyakit Kulit dan Penyakit Puan.

FAKTA #5:

Ibn sina dalam kitab besarnya "al-Qanun fi al-Tibb" berkata: Habbatus Sawda' boleh melancarkan pengeluaran darah haid wanita yang bermasalah dalam hal ini juga ia bertindak seperti bom untuk menghancurkan batu karang yang ada pada buah pinggang dan tempat berkumpulnya air kencing. Caranya ialah Habbatus sawda' dicampurkan dengan madu dan air panas lalu diminum untuk beberapa hari.

FAKTA #6:

Ibn Qayyum al-Jawziyah (691-751) menulis dalam kitabnya yang cukup terkenal "Zad al' Mi'ad fi Huda Khayri al Ibad": Jika Habbatus Sawda' dihancurkan dan dicampurkan dengan madu, kemudian diminum dengan air panas, ia dapat menghancurkan batu karang yang terdapat dalam buah pinggang dan tempat berkumpulnya air kencing. Melancarkan keluarnya air kencing, darah haid dan susu ibu. Orang yang lumpuh sebelah badan maka dianjurkan supaya menyapu minyak Habbatus Sawda' ke atas anggota badan. InsyaAllah akan sembuh dari lumpuh.

FAKTA #7:

Kajian perubatan moden yang dilakukan oleh Dr. Peter Schleicher, seorang pakar dalam bidang imunologi di Munich mendapati bahawa minyak yang terdapat pada Habbatus Sawda' boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.

FAKTA #8:

The Journal of America Scientists melaporkan, Habbatus Sawda' bermanfaat untuk banyak penyakit kerana ia mengandungi antihistamine (pencegah alahan), antioxidant (pencegah kerosakan sel), antibiotik (pembunuh kuman), antimycotic (antikulat) dan dilating effect (pengembang saluran pernafasan).

FAKTA #9:

Dr. Micheal Tierre, penulis buku "Planetary Herbalogy" mendapati Habbatus Sawda' mengandungi METASITOSTEROL. Ia adalah bahan ANTIKANSER yang berkesan.

FAKTA #10:

Kamus kedoktoran "Larousse" menjelaskan bahawa Habbatus Sawda' mengeluarkan angin dari perut, menambah ghairah seks dan melancarkan darah haid.




Kajian 1986 dan 1993 (Drs. El kadi, kandil, Basil Ali), ia mempamerkan peningkatan nisbah sel-T Helper kepada sel-T Suppressor, serta peningkatan dalam aktiviti fungsi sel pembunuh asli.

  • Ia boleh memainkan peranan penting dalam rawatan kanser, AIDS dan penyakit lain yang berkaitan dengan kekurangan imun.
  • Kajian 1997, ia meningkatkan 55% nisbah sel-T helper dan sel-T suppressor dengan purata sebanyak 30% aktiviti sel pembunuh asli (NK) AIDS.
  • Ia sejenis bahan yang dikeluarkan oleh tisu hidup, adakalanya mencetuskan reaksi alergi dan dikaitkan dengan keadaan seperti asma bronkus.
  • Kajian 1960 ( saintis badr-el-Din, Mahouz), melegakan tanda pengidap asma bronkus.
  • Kajian 1993 ( Nirmal Chakravarty M.D) , ia menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetuskan penghasilan histamine, ia juga mengurangkan kadar penyerapan kalsium dalam sel.
  • Kajian 1991 ( Pusat penyelidikan Amala, amala Nagar, Kerala, India), ia menghalang sepenuhnya perkembangan sejenis sel kanser Ehrlich Ascites carcinoma(EAC), 100% berkesan dalam menghalang perkembangan tumor sebanyak 50% bagi sel Dalton’s Lymphoma Ascites(DLA).
  • Kajian 1989 ( Journal farmasi Pakistan ), mempunyai sifat anti kulat minyak habatus sauda.
  • Kajian 1992 ( jabatan farmasi, Universiti Dhaka , Bangladesh ), ia terbukti berkesan terhadap banyak jenis bakteria
  • Merawat dan melegakan cirit-birit, muntah
  • Kajian 1960( prof. El-Dakhakny), minyak Habbatus sauda mempunyai kesan anti radang dan melegakan kesan-kesan arthritis.
  • Kajian 1995( saintis makmal Penyelidikan farmakologi, Jabatan farmasi, Kings college, London ), ia berkesan dalam merawat asma bronkus dan eksema, ia merencatkan generasi eicosanoids dan mempamerkan aktiviti anti pengoksidaan dalam sel.
  • Barry Sears, Phd, bukunya “The Zone” – eicosanoids sebagai hormon yang kuat yang akhirnya menguasai agen-agen bagi setiap system dalam badan merangkumi dari system jantung kepada system imun dan saraf – kajian 1997 ( Unit Mikrobiologikal, Unirsiti raja saud, rab Saudi), ia tidak mempunyai kesan alahan.
  • Kajian 1979 ( Agarwhal) dan 1989 ( Universiti Potchefstroom), ia meningkatkan pengeluaran susu bagi ibu-ibu yang memberi susu badan.

  • Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda’ merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

  • Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda’ berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

Terdapat banyak lagi kelebihan habbatus sawda’ yang telah dibuktikan berdasarkan kajian-kajian yang dijalankan oleh para pengamal perubatan sedunia yang lain. Antaranya Dr. Badr-el-din dan Dr. Mahfouz pada tahun 1960 mendapati ianya berfaedah dalam rawatan penyakit asma. Kajian yang dilakukan di Pusat Penyelidikan Amala di Amala Nagar, Kerala, India pada tahun 1991 mendapati ianya dapat membantu dalam rawatan kanser. Ahli-ahli sains dari Jabatan Farmasi, Universiti Dhaka Bangladesh melakukan kajian yang membandingkan habbatus sawda’ dengan lima antibiotik yang terkenal dan mendapati ianya lebih berkesan berbanding kelima-lima antibiotik tersebut.


Melalui hasil analisa yang telah dijalankan oleh Dr. Zemmy HM Rai, beliau mendapati bahawa habbatus sawda’ ini mengandungi enzim-enzim penghadaman, fostat, kalsium sulfur, karbohidrat, anti bakteria, anti kanser, hormon-hormon penguat tenaga batin, unsur-unsur peningkatan seksual, melawas air kecil (kencing) dan penyembuh demam kuning. Malah di dalam habbatus sauda’ ini juga terdapat beberapa bahan yang penting iaitu fixed oil (saturated dan unsaturated), minyak-minyak asas (sterol, carvone, thymohydro quinine, limonine, cymene), alkali (alkoloids), saponin dan asid amino.

Pada tahun 1986, Dr. El-Kadi dan Dr. Kandil membuat kajian yang melibatkan dua kumpulan sukarelawan. Bagi kumpulan pertama, setiap individu diberikan kapsul habbatus sauda’ sebanyak satu gram bagi diambil dua kali sehari selama empat minggu dan kumpulan kedua diberikan kapsul kosong atau placebo. Kadar sel-sel putih dalam darah atau complete lymphocyte count dikenal pasti sebelum dan selepas kajian dilakukan. Selepas empat minggu, didapati daya ketahanan sel putih atau helper to suppressor T-cell ratio sukarelawan yang mengambil habbatus sauda’ meningkat sebanyak 72 kumpulan dan sebaliknya bagi kumpulan yang kedua, ia didapati menurun sebanyak 7 peratus.

Dalam laporan yang dikemukakan, mereka merumuskan penemuan ini dapat dijadikan batu asas bagi merawat pesakit-pesakit AIDS, barah dan seumpamanya kerana habbatus sauda’ mampu merangsang sistem pertahanan badan atau immune system secara positif. Keputusan kajian ini disahkan oleh kajian lain yang dilakukan oleh doktor Basil Ali dan kumpulannya dari Kolej Perubatan Universiti Raja Faisal. Hasil kajian itu dimuatkan di dalam Saudi Pharmaceutical Journal pada tahun 1993. Dr. Haq dari Pusat Penyelidikan Biologi dan Perubatan di Riyahd, Saudi Arabia juga mengesahkan kebenaran penemuan ini pada tahun 1997.


Demikianlah penemuan-penemuan saintifik yang direkodkan oleh para ilmuan Islam dan bukan Islam dalam penyelidikan mereka dalam mengkaji dan menguji keabsahan kata-kata Baginda Rasulullah s.a.w.

FAKTOR IMUNISASI

Kajian yang telah dilakukan di Arab Saudi mendapati Habbatus Sawda' berupaya meningkatkan sistem imunisasi tubuh, ia sangat penting dalam mencegah pelbagai jenis penyakit. Habbatus Sawda' mengandungi 67 kandungan bahan aktif yang dapat membantu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit yang sering dihadapi seperti berikut:

PENGGUNAAN MINYAK HABBATUS SAWDA ASLI


1. Minyak Habbatus Sawda sebagai suplemen kesehatan sehari-hari .
Banyak ubat bekerja maksimal jika dikonsumsi dengan penuh, dan hal ini berlaku pula pada minyak Habbatus Sawda. Dalam pengetahuan mengenai kandungan nutrisi, juga kandungan medis, kemampuan tubuh dalam menjaga kesehatan dan meningkatkan kekebalan tubuh dengan menggunakan bahan-bahan alamiah dapat dicapai dengan pemakaian regular minyak Habbatus Sawda.

2. Minyak Habbatus Sawda sebagai sumber energi.
Ibnu Sina (980-1037), dalam menjelaskan minyak Habbatus Sawda seperti berikut “menstimulasi energi tubuh dan membantu dalam mengatasi kelelahan dan kehilangan semangat,” dan masih dipakai sebagai pegangan untuk Tibb (obat islami) saat ini. Kandungan nutrisi dalam minyak Habbatus Sawda dinilai oleh para ahli sebagai sumber energi. Dari perspektif kesehatan Tibb, minyak Habbatus Sawda memiliki kemampuan dalam menjaga suhu tubuh. Sistem diet di Barat, biasanya dengan menggunakan makanan dingin minum es, yogurt, pizza, keju semuanya menghilangkan suhu tubuh sebagai fungsi optimal. Tibb berpegang pada pandangan bahwa penurunan pulsa metabolis (suhu tubuh dalam) merupakan penyebab banyak penyakit. Tubuh, ketika kehilangan energi, juga akan hilang kemampuannya dalam melawan racun, dengan demikian dapat menyebabkan penyakit.

3. Kandungan Nutrisi Minyak Habbatus Sawda.

Minyak Habbatus Sawda kaya akan kandungan nutrisi :

Nutritional Composition Black Cumin Seed
Protein 21%
Carbohydrates 35%
Fats 35-38%
Black seed mengandung Monosaccharides (molekul gula tunggal) dalam bentuk glucose, rhamnose, xylose, dan arabinose.

Black seed mengandung komponen non-starch polysaccharide yang merupakan sumber yang berguna untuk serat diet.

Kaya akan kandungan asam lemak, terutama asam lemak jenuh dan tak jenuh (Asam Linoleic dan Linolenic). Asam lemak esensial tidak dapat dibuat oleh tubuh, oleh karena itu harus didapatkan dari suplemen makanan.

Lima belas asam amino membentuk protein yang mengandung Black Cumin (Nigella sativa) Seed, termasuk didalamnya delapan dari sembilan asam amino penting. Asam amino penting tidak dapat disintesis didalam tubuh kita dalam jumlah yang cukup dan karena itu perlu tambahan dari luar yang berfungsi menjaga berat badan (diet)

Black seed mengandung Arginine yang penting pada masa pertumbuhan balita.

Analisis kimia lanjutan menemukan bahwa Black cumin (Nigella sativa) Seed mengandung karotin, yang diubah oleh liver menjadi vitamin A.

Black Cumin (Nigella sativa) Seed juga memiliki kandungan kalsium, Zat besi, sodium dan potassium. Meskipun dibutuhkan dalam jumlah yang sedikit oleh tubuh, elemen-elemen ini berfungsi sebagai cofactor untuk fungsi bermacam enzim.

HABBATUS SAUDA kaya dengan monosaccharide glukosa,xylos sdb.Polysaccharide fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh di hasilkan oleh badan kita , oleh itu sumber utamanya ialah pemakanan amino acid yang membentuk protein karotene iaitu Vitamin A , kalsium, Zat Besi dsb.

4. Memperkuat Sistem Kekebalan Tubuh.

Penelitian yang lebih dari satu dekade lalu menyimpulkan bahwa jika black seed digunakan sebagai bahan dasar, maka dapat memberikan pengaruh penting untuk meningkatkan kekebalan tubuh, terutama bagi pasien yang mengalami gangguan pada sistem kekebalan tubuhnya.

Pada tahun 1986, Drs. El-Kadi dan Kandil memimpin sebuah kajian dengan beberapa relawan untuk menguji efektifitas black seed sebagai peningkat system kekebalan tubuh alamiah. Kelompok relawan pertama mengonsumsi kapsul black seed (2X sehari 1 gram) selama empat pekan dan kelompok kedua diberikan placebo. Sebelum dan sesudah pemakaian selama empat pekan, para relawan itu dihitung jumlah limpositnya. Setelah empat pekan , relawan yang mengonsumsi black seed mengalami peningkatan 72% dalam menekan rasio T-cell, yang berfungsi sebagai pembunuh sel secara alamiah. Kelompok yang mengonsumsi placebo hanya meningkat 7%. Mereka melaporkan “Mungkin penemuan ini termasuk salah satu penemuan besar karena black seed ternyata mempunyai peranan penting dalam penyembuhan kanker, AIDS, dan penyakit lainnya yang berhubungan dengan sistem kekebalan tubuh.”

Hasil ini diperkuat dengan kajian yang dipubliksikan dalam Saudi Pharmaceutical Journal tahun 1993 oleh Dr. Basil ali dan rekan-rekannya dari College of Medicine, Kin Faisal University.

Pada bidang penelitian AIDS, test dilakukan oleh Dr. Haq pada para relawan di Departemen Biologi dan Pusat Penelitian Medis di Riyadh, Saudi Arabia (1997) menunjukkan bahwa black seed meningkatkan rasio antara T-cell positif dan negatif menjadi 55% dengan 30% aktivitas pembunuh sel alamiah.

5. Aktifit Anti-histamin.

Histamin adalah substansi yang dilepaskan oleh jaringan tubuh yang kadang menimbulkan reaksi alergi dan berhubungan dengan asma bronchitis.

Pada tahun 1960, ilmuwan Badr-El-Din dan Mahfouz menemukan bahwa dimmer dithymoquinone diisolasi dari minyak volatile black seed, dengan nama “Nigellone” dan dipakai melalui mulut untuk beberapa pasien yang menderita asma bronchitis, yang ternyata mengurangi gejala pada sebagian besar pasien.

Hasil penelitian selanjutnya, crystalline nigellone diberikan pada anak-anak dan orang dewasa dalam penyembuhan asma bronchitis dengan hasil yang efektif dan tanpa efek samping, seperti keracunan. Setelah diteliti, bagaimanapun juga, meskipun efektif, crystalline nigellone menunjukkan reaksi penghambatan.

Pada tahun 1993, Nirmal Chakravarty,M.D, memimpin sebuah kajian untuk mengetahui apakah penghambatan ini merupakan pengaruh dari penemuan bahwa mekanisme actual dibalik efek supresi dari crystalline nigellone pada histamine adalah bahwa crystalline nigellone memiliki protein kinase C, substansi yang dikenal dengan pemicu untuk melepaskan histamin.

Sebagai tambahan, kajiannya menunjukkan crystalline nigellone sebagai penghambat pada histamin. Hipotesanya ternya benar. kajian Dr Chakravarty's bahwa crystalline nigellone menurunkan pelepasan kalsium pada sel-sel penyanggah, yang juga melepas histamin.

Manfaat hasil tersebut adalah bagi mereka yang menderita asma bronchitis dan penyakit alergi lainnya dapat memanfaatkan crystalline nigellone.

6. Anti-tumor.

kajian tentang potensi black seed terhadp anti tumor dilakukan oleh pusat penelitian Amala Research Center di Amala Nagar, Kerala (India) pada tahun 1991 mengacu pada pendapat Dr. Chakravarty untuk memanfaatkan black seed dalam pengobatan kanker.

Menggunakan asam lemak derivan black seed, kajian dengan menggunakan tikus Swiss albino menujukkan bahwa unsure aktif ini menghambat perkembangan jumlah sel kanker yang disebut dengan Ehrlich ascites carcinoma (EAC). Tipe sel kanker umum yang kedua, yang juga dipakai adalah Dalton's lymphoma ascites (DLA).

Tikus yang mendapatkan sel EAC dan black seed menunjukkan keadaan yang normal tanpa adanya tumor, menunjukkan bahwa secara aktif 100% mencegah perkembangan tumor EAC.

Hasil di tikus yang menerima sel DLA dan black seed menunjukkan bahwa unsure aktifnya telah menghambat perkembangan tumor hingga 50% lebih baik daripada tikus yang tidak mendapatkan unsure aktif tersebut.

kajian tersebut menyimpulkan, “ Itu adalah bukti usur aktif tersebut mengisolasi dari nigella sativa seeds sebagai penghambat anti-tumor, dan rantai panjang konstituen asam lemak mungkin sebagai komponen aktifnya”.

7. Anti-bakteria.

Pada tahun 1989, dibuat laporan dalam Pakistan Journal of Pharmacy tentang manfaat anti-jamur dari minyak volatile dari black seed. Pada tahun 1992, para peneliti di Departemen Farmasi University of Dhaka, Bangladesh, memimpin sebuah kajian aktifitas anti bakteri minyak volatile black seed dengan lima macam antibiotik: ampiciliin, tetracycline, cotrimoxazole, gentamicin, and Asam Nalidixic.

Minyak black seed terbukti paling efektif melawan bakteri, termasuk bakteri yang dikenal sangat kuat daya tahannya terhadap obat-obatan, seperti V. cholera, E. coli (bakteri yang biasa ditemukan pada daging yang tidak terlalu matang), dan Shigella spp, kecuali Shigella dysentriae. Kebanyakan keluarga Shigella menunjukkan pertumbuhan daya tahan yang cepat terhadap antibiotika yang biasa dipakai bahkan dengan menggunakan kemoterapi.

Secara singkat hasil penelitian-penelitian tersebut menyatakan , ada hal yang menarik bahwa black seed juga sering dipakai untuk mengobati gangguan sistem pencernaan. Secara tradisional, black seed masih digunakan untuk mengobati diare dan muntah-muntah, juga perut mulas, dan juga mengatasi keluhan dalam pemakaian obat pencahar (seperti: beberapa obat pencahar, buah-buahan, seperti Aprikot jika terlalu banyak).

8. Ubat Luka radang.

Diawal tahun 1960, Professor EL-Dakhakny melaporkan bahwa minyak black seed memiliki kemampuan meredakan radang dan sangat berguna untuk mengobati radang sendi.

Pada tahun 1995, sekelompok ilmuwan di Pharmacology Research laboratories, Departement of Pharmacy, Kings College, lond, memutuskan untuk melakukan sebuah tes efektifitas minyak Nigellan sativa dan derivannya thymoquinine, sebagai obat radang. Hasil kajian mereka menemukan bahwa minyak menghambat pertumbuhan eicosanoid dan menunjukkan aktifitas sel anti-oksidan.

Penghambatan pertumbuhan eicasanoid, bagaimanapun juga lebih tinggi dibandingkan daripada yang diharapkan jika hanya menggunakan thymoquinone. kajian mereka menyarankan bahwa unsure dalam minyak turut serta dalam meningkatkan reaksi meredakan radang dalam sel.

Para ilmuwan berspekulasi bahwa asam lemak tak jenuh C20:2 yang terkandung dalam black seedlah yang mungkin meningkatkan efektifitas minyak tersebut.

Pada tahun 1997, banyak kajian dilakukan di Microbiological unit of the Research Center, College of Pharmacy, King saud University, Riyadh, Saudi Arabia, dan menemukan bahwa dalam bentuk salep, efektifitas black seed tidak menimbulkan alergi.

9. Meningkatkan jumlah susu pada ibu menyusui.

Sebuah kajian yang dilakukan oleh Agarwhal (1979) menunjukkan bahwa Minyak Black Seed meningkatkan kadar susu bagi ibu menyusui.

Sumber literature dari University of Potchefstroom (1989), termasuk abstraksi biologi, yang berhubungan dengan kemampuan black seed dalam meningkatkan air susu bagi ibu yang menyusui dapat ditunjukkan dengan kombinasi lipid portion dan structur hormon dalam black seed.

No comments:

Post a Comment