Tuesday, November 3, 2009

HIPERTENSI

APA ITU HIPERTENSI?

Hipertensi juga dikenali sebagai tekanan darah tinggi. Hipertensi adalah masalah kesihatan masyarakat di negara maju serta negara membangun termasuklah Malaysia. Di Malaysia, kebanyakan kes tekanan darah tinggi tidak dilaporkan. Lebih kurang 30 peratus kes tekanan darah tinggi tidak dikesan sehingga komplikasi lain seperti angin ahmar, serangan jantung, sakit buah pinggang timbul. Kajian Kesihatan dan Kematian Kebangsaan 1997 menunjukkan kadar berlakunya tekanan darah tinggi adalah 24 peratus dan dijangka akan meningkat kepada 40 hingga 45 peratus dalam masa 20 tahun yang akan datang. Bagi kes yang telah ditemui, 4.1 peratus tidak mendapat rawatan. Tekanan darah tinggi memberi kesan yang besar kepada kos perubatan.

Hipertensi diukur dengan mengukur tekanan sistolik dan tekanan diastolik.

  • Tekanan sistolik adalah tekanan yang wujud apabila jantung mengecut dan darah dipam keluar.
  • Tekanan diastolik adalah tekanan yang wujud apabila jantung mengendur dan darah dipam masuk
120mmHg (sistolik)
80mm Hg (diastolik)


SIAPA YANG BERISIKO TINGGI MENDAPAT HIPERTENSI?


APAKAH SIMPTOM ATAU TANDA HIPERTENSI?

APAKAH KESAN HIPERTENSI

  • Hipertensi adalah berbahaya kerana ia akan membebankan jantung dan ini menyebabkan arteriosklerosis (pengerasan dinding arteri). Ini meningkatkan risiko mendapat penyakit jantung dan strok.
  • Hipertensi yang tidak dirawat juga akan membawa kepada penyakit kronik degeneratif seperti retinopati, strok, paru-paru berair, penebalan dinding jantung dan penyakit berkaitan jantung, pengerasan dinding arteri terutama di jantung, buah pinggang dan otak serta kematian.

No comments:

Post a Comment